Communicatie
Avans Hogeschool
Deze opleiding
locatieBreda |
diplomaBComn |
typeregulier, 240 EC |
start1 september |
taalvolledig Nederlands |
opleidingsduur4 jaar deeltijd |
accreditatiesNVAO |
croho-code34405 |
Na de deeltijdopleiding Communicatie op hbo-niveau ben je een volwaardige gesprekspartner voor het management. Je weet hoe je doelstellingen formuleert, een strategie opstelt en deze omzet in acties. Je hebt geleerd hoe je uiteenlopende communicatiemiddelen inzet. Ook weet je hoe je reflecteert, evalueert en anticipeert, zodat je goed kunt werken in een wereld die continu verandert.
Als je slaagt voor Communicatie deeltijd ben je Bachelor of Arts (BA).
Deze opleiding heeft meerdere vormen :
- deeltijd te Breda
- voltijd te Breda
Waarom aan de Avans?
Als je 4 jaar studeren te lang vindt, kun je ook kiezen voor de tweejarige deeltijdopleiding Communicatie Associate degree. Na het behalen van deze opleiding kun je er alsnog voor kiezen om je hbo-diploma Communicatie te behalen.
Studieprogramma
- Communicatie optimalisatie
- Communicatiesensitiviteit
- Contentmanagement
- Corporate communicatie strategie
- De kracht van dialoog
- De kracht van tekst
- Framing & factchecking
- Huidige en gewenste organisatie-identiteit
- Issuemanagement
- Keuzemodule: Multichannel marketing
- Morele accountability
- Strategisch communicatieadvies
- Strategische communicatierealisatie
Communicatie optimalisatie
Als communicatieprofessional draag je bij aan de optimalisatie van de communicatie in en van de organisatie.
Daarmee draag je bij aan een positieve beleving van onder meer klanten, bezoekers en medewerkers.
Communicatiesensitiviteit
Je leert hoe de organisatie in elkaar steekt en wat ze precies voor ogen heeft met haar communicatie. Wat wil de organisatie vertellen en wie is daarbij betrokken?
Contentmanagement
Als je een contentstrategie ontwikkelt, is het belangrijk inzicht te hebben in het verhaal dat de content moet vertellen. En in de wijze waarop dat verhaal weet te overtuigen.
Betrokkenheid en binding creëren is het uiteindelijke doel.
Corporate communicatie strategie
Je maakt een GAP-analyse waarin je de gewenste en werkelijke identiteit van de organisatie naast elkaar legt. Op basis daarvan ontwikkel je 2 communicatiemiddelen in de nieuwe huisstijl.
De kracht van dialoog
In deze module leer je wat de meerwaarde is van dialoog en hoe deze het meest tot zijn recht komt.
Je krijgt inzicht in het herkennen en erkennen van bubbels en leert wanneer dialoog een passende manier van communiceren is voor een organisatie.
De kracht van tekst
Je schrijft en redigeert 5 verschillende teksten, zoals een commerciële tekst, artikel of blog. Dat doe je op basis van een briefing en debriefing, rekening houdend met het auteursrecht.
Framing & factchecking
Als communicatieprofessional draag je bij aan optimale communicatie van je organisatie, zowel naar buiten toe als intern.
Je weet met welke combinatie van woord, beeld en geluid je verschil maakt in de beleving van onder meer klanten, medewerkers en bezoekers.
Huidige en gewenste organisatie-identiteit
Als communicatieprofessional adviseer je de organisatie hoe ze haar eigenheid en corporate merk op een overtuigende en onderbouwde manier visualiseert en bewaakt.
Issuemanagement
Je verdiept je in vraagstukken waarmee organisaties zich bezighouden en hoe je daarover communiceert. Daarnaast onderzoek je jouw rol als communicatieprofessional bij lastige kwesties of bedreigingen.
Keuzemodule: Multichannel marketing
Als marketing(communicatie)professional stimuleer je de afzet of verkoop van producten en diensten door bestaande en aankomende klanten op de juiste manier te benaderen.
Morele accountability
Je onderzoekt een ethische kwestie binnen jouw organisatie. Hoe communiceer je en wat is jouw rol? Je maakt een visualisatie of een moreel kompas: een advies over communicatie in morele kwesties.
Strategisch communicatieadvies
Op basis van analyses ontwikkel je een One Page Strategy waarmee je je organisatie onderbouwd adviseert over de communicatiestrategie voor een specifiek vraagstuk.
Strategische communicatierealisatie
Je presenteert een concreet doorontwikkelde communicatiestrategie aan het management en ontwikkelt communicatiemiddelen en content die daarbij passen.
Onderwijs
taal van onderwijs | 100% nl |
---|---|
avondonderwijs | n.v.t. |
afstandsonderwijs | n.v.t. |
onderwijsvormen
De Communicatie deeltijdopleiding bestaat uit 13 modules: 10 blokken van 10 weken en 3 blokken van 20 weken. Je volgt de modules in een vaste volgorde. Je hebt 1 middag en 1 avond aansluitend les en leert ook op je werkplek en door zelfstudie. Elke module rond je af met een beroepsproduct waarmee je aantoont dat je beschikt over de vereiste vaardigheden. De bachelor Communicatie duurt 4 jaar. In het laatste jaar werk je aan opdrachten waarin je een communicatiestrategie ontwikkelt en toepast.studielast
Reken op ongeveer 6 uur per week contactonderwijs en 12 uur zelfstudie als je Communicatie hbo deeltijd gaat studeren. Daarnaast werk je bij voorkeur al 16 uur in de communicatiebranche.Let op: omdat Avans de opleiding Communicatie modulair aanbiedt, kan het zijn dat de lesdag tijdens de opleiding verandert.
bindend studieadvies
- minimaal 45 EC in de eerste 24 maanden
Toelating en kosten
startmomenten
aanmelding deadline : 1 juli 2024
wettelijk tarief : € 2150 (€1075 in het eerste jaar)
instellingstarief : € 6456
aanmelding deadline : 1 juli 2025
collegegeld nog niet bekend
toelaatbare profielen
havo N&T | toelaatbaar |
---|---|
havo N&G | toelaatbaar |
havo E&M | toelaatbaar |
havo C&M | toelaatbaar |
vwo N&T | toelaatbaar |
vwo N&G | toelaatbaar |
vwo E&M | toelaatbaar |
vwo C&M | toelaatbaar |
MBO niveau 4 | toelaatbaar |
toelatingseisen
werk naast de opleiding (duaal)
Bij aanvang van Communicatie deeltijd heb je bij voorkeur een studierelevante werkplek voor ongeveer 20 uur per week. Hier:
- heb je voldoende mogelijkheden om je te ontwikkelen tot een oplossingsgerichte communicatieprofessional
- kun je vakliteratuur en regelgeving bestuderen, materialen gebruiken en discussiëren over het vak
- kun je praktijkopdrachten uitvoeren.
Als je werkplek hier niet aan voldoet, kan het lastig zijn opdrachten uit te voeren. Dan is het raadzaam een andere werkplek te zoeken.
Keuzehulp
Studievergelijker
Communicatie
€ 326 gemiddelde kamerhuur |
13 eerstejaars |
76% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Communicatie
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Communicatie
€ 326 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Communicatie
€ 342 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Communicatie
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Communicatie, specialisatie Marketingcommunicatie
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Communicatie, specialisatie Media en entertainmentmanagement
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Communicatie, specialisatie Multimedia Design
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Kijk ook eens naar ..
opleiding | gelijkenis met Communicatie | |
---|---|---|
International Communication Hanzehogeschool Groningen | bekijk |
Na de studie
Beroepsperspectief / arbeidsmarkt
Je laat zien hoe gedrag en communicatie in organisaties op elkaar en op samenwerking inwerken. Met lef en vertrouwen ontwikkel je je steeds verder, zowel op je eigen vakgebied als in de breedte. Daarmee voeg je waarde toe aan het bedrijf of de organisatie in zijn geheel. Werk in de communicatie is niet alleen heel gevarieerd en uitdagend, maar ook nog eens toekomstbestendig.
Hieronder zie je een aantal beroepen die jij kunt beoefenen na de deeltijdstudie Communicatie op hbo-niveau.
aansluitende masteropleidingen
instelling | opleiding | instroomeisen |
---|---|---|
RUG | Communicatie en Educatie | + 60 EC pre-master |
Tilburg University | Communicatie- en Informatiewetenschappen | + 30 EC pre-master |
Amsterdam VU | Schrijven en Vertalen | + 30 EC pre-master |
RUG | Communicatiekunde | + 60 EC pre-master |
Universiteit Twente | Communication Science | + 30 EC pre-master |
Wageningen University | Communication, Health and Life Sciences | + aanv. eisen |
Tilburg University | Data Science and Society | + 30 EC pre-master |
Tilburg University | Filosofie part-time | + 30 EC pre-master |
Tilburg University | Kunst- en Cultuurwetenschappen | + 60 EC pre-master |
NHL Stenden | Master Content & Media Strategy | geen aanvullende eisen |
Universiteit Leiden | Journalistiek en Nieuwe Media | + 60 EC pre-master |
Amsterdam VU | Nederlandse Letterkunde en het Literaire Veld | + 30 EC pre-master |
Potentiële beroepen
Je houdt je bezig met de reputatie van de organisatie waarvoor je werkt. Je stuurt een team aan dat de public relations verzorgt of je onderhoudt zelf contacten met de buitenwereld.