Arts, Culture and Media

Rijksuniversiteit Groningen

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

!Deze opleiding communiceert alleen in het Engels.
We tonen daarom de Engelstalige opleidingsinformatie.
Ben je geïnteresseerd in verschillende kunstvormen en hun functie in de samenleving? Wil je meer weten over hun inhoud, organisatie, invloed en marketing? Dan is deze opleiding iets voor jou.

De driejarige bacheloropleiding Kunsten, Cultuur en Media richt zich op de kunsten en hun maatschappelijke context. Naast de geschiedenis, theorie en analyse van de kunsten, volg je vakken over kunstsociologie en kunstbeleid.

De opleiding Kunsten, Cultuur en Media biedt drie kunstrichtingen aan:

Ook kun je nog de volgende kunstrichtingen kiezen:

  • literatuur (meer informatie bij de studieadviseur)
  • moderne kunst (bij Kunstgeschiedenis)

Naast een kunstrichting kies je in het tweede en derde jaar een van twee frameworks: Kunst, Beleid en Marketing of Kunst, Analyse en Kritiek. Bij de eerste ligt de nadruk op de organisatie van de kunstwereld, bij de tweede op de analyse van de kunsten zelf. In elk framework ben je bezig met vragen als: Wat is kunst? Hoe werd hier in het verleden over nagedacht? En wat betekent kunst voor mensen individueel en in de samenleving? Daarbij wordt ook aandacht geschonken aan de invloed van digitalisering.

Onze staf

Informatie voor docenten

Bent u docent en wilt u meer weten over de opleiding Kunsten, Cultuur en Media? Maak dan een afspraak met Ronald Hünneman <liaturches@gmail.com> voor een voorlichting op locatie.

open_in_newstudy website

printprint

locatieGroningen
diplomaBA Kunsten, Cultuur en Media
typeregulier, 180 EC
start1 september
taalvolledig English
opleidingsduur3 jaar voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code50629
heeft geen numerus fixus
geen honoursprogramma
Tessa Mol, student Arts, Culture and Media
The Reel Spiel Film

Waarom aan de Rijksuniversiteit?

Kunsten, Cultuur en Media kenmerkt zich door de bestudering van:

  • Het functioneren van de kunsten in de samenleving (kunstsociologie);
  • De geschiedenis van kunsten en media, in het algemeen en van de afzonderlijke kunsten;
  • De filosofie, theorie en analyse van kunsten en media (kunstfilosofie, kunstwetenschap, semiotiek, hermeneutiek);
  • Kunst als vorm van cognitie;
  • De organisatie van de productie, distributie en receptie van de kunsten (kunst, beleid en marketing).

Open dagen en meeloopdagen

Open dag Groningen
Welke studie sluit het best aan bij jouw interesses en toekomstplannen? In welke stad zie je jezelf wel minstens vier jaar wonen? Welke masteropleidingen kun je gaan volgen na de bachelor van je keuze? En op wat voor soort banen bereidt de opleiding voor?
Open Dag Groningen
Welke studie sluit het best aan bij jouw interesses en toekomstplannen? In welke stad zie je jezelf wel minstens vier jaar wonen?

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
opbouwVoor uitgebreide vakomschrijvingen zie: https://www.rug.nl/let/vakken-kcm
1e jaar Het eerste semester biedt een overzicht van de kunsten geschiedenis in de samenleving, vanaf de prehistorie tot heden. Je maakt kennis met de sociologische benadering van de kunsten. Daarnaast is er ruimte voor kennismaking met de kunstwereld en het oefenen van academische vaardigheden zoals schrijven en redeneren. In het tweede semester kies je voor een van de drie kunstdisciplines en voor een tweede kunstdiscipline. Dit kan ook literatuur of moderne beeldende kunst zijn.
periode
1234
All students: Introduction to Audiovisual Arts A (5 ECTS). International Students: Introduction to Audiovisual Arts B (5 ECTS). Dutch Students: Inleiding Kunstwerelden (5 ECTS)
10 EC
History and Theory of Arts and Media A and B
10 EC
Arts Sociology I and II
10 EC
Theatre 1A: Analysis, History and Theory
5 EC
Thinking about Art I: Philosophy of Arts
5 EC
Music 1A: Introduction to Classical Music
5 EC
Film 1A: Film Analysis
5 EC
Theatre 1B: Analysis, History and Theory
5 EC
Arts and Cognition
5 EC
Music 1B: History and Theory of American Popular Music
5 EC
Film 1B: Film Analysis
5 EC
2e jaar In tegenstelling tot het eerste jaar is het tweede jaar vooral verdiepend. Je bestudeert de geschiedenis en de theorie van je twee kunstdisciplines, én je kiest voor een 'framework' dat je voorbereidt op de latere beroepspraktijk: Kunstbeleid en -Management of Analyse en Kritiek. Daarnaast krijg een inleiding in de methodologie van wetenschappelijk onderzoek.
periode
1234
Theatre II: History and Theory
10 EC
Music II: Topics in Classical Music
10 EC
Film II: Film History
10 EC
Mediality to Intermediality
10 EC
Quantitative and Qualitative Research Methods for the Arts
5 EC
Arts Policy and Education
5 EC
Theatre III: Theory and Analysis
10 EC
Music III: Popular Music Theory and Analysis
10 EC
Cultural Entrepreneurship I
5 EC
Narrativity Across Media
10 EC
Film III: Film Theory
10 EC
3e jaar In het derde jaar is het eerste semester gereserveerd voor de minor. Je kunt kiezen uit een aantal minoren, waaronder een buitenland minor en een career minor. In het tweede semester volg je nog twee of drie vakken: op het gebied van je kunstdisciplines en op het gebied van je 'framework'. Je schrijft dan ook je bachelorscriptie waarin je de kunstdisciplines en het 'framework' combineert.
periode
1234
Minor
10 EC
Minor
10 EC
Minor
10 EC
Thesis
10 EC
Arts in Practice: Film Project, Theatre Project or Music Festival afstuderen
10 EC
Cultural Entrepreneurship II
10 EC
Evaluating the Arts
5 EC
Film/Music/Theatre in a Global Context
5 EC

minors

track Music

Studying music in Groningen in the Arts, Culture and Media Department offers students a broad spectrum of perspectives from which to situate music's role in culture and society.

Within core modules, students learn to identify the aesthetic, historical and formal qualities connected to various music genres from baroque to jazz and from musique concrète to EDM. The programme provides an overview of relevant theoretical models, drawing in particular from the disciplines of cultural studies, ethnomusicology, musicology, media studies, and theories of race, gender, sexuality, and ethnicity. Individually and in groups, students engage in research projects that expose them to local, national, and international music cultures and phenomena. Here, they investigate the changing processes guiding music's mediation and institutionalisation in the twenty first century.

Coordinator Music: k.a.mcgee@rug.nl
Facebook: https://www.facebook.com/MusicStudiesRUG

track Film

The Film Studies track offers a specialization in the study of film as an art form, a medium, and a cultural practice.

Students following this track become acquainted with a wide range of film genres and styles. They learn theoretical concepts from film and media theory to film philosophy, emotion studies, cognition and aesthetics. These perspectives enable students to examine the various shades of the film experience and to understand trends like techno aesthetics, transmedial storytelling and complex narration. Film students have full access to: devoted staff supervision and hands-on education; a national high-profile network of professional internships; a distinguished international network of associated academic partners for research and education. Groningen is a lively city with multiple (art house) cinemas. We offer great possibilities for ERASMUS exchanges to partner universities like the Freie Universität Berlin, Paris-Sorbonne, and many others. Last but not least, we regularly feature renowned guest lectures by outstanding artists, scholars and cultural critics.

Course Coordinator: Dr. Annie van den Oever, a.m.a.van.den.oever@rug.nl
Facebook: https://www.facebook.com/groningenfilmstudies

track Theatre and Performance Arts

The theatre and performance track offers in-depth study of all forms of theatre as historical, cultural and social practice, as well as the contemporary market and its related interdisciplinarity.

Within this specialisation, students study the rich and diverse history and theory of theatre from ancient drama to dramatic, post-dramatic theatre, and experimental performance, acquiring insights into a number of perspectives and research methods. Through individual research and group projects, students focus upon the creation and perception of theatre; the goals and intentions of theatre makers; and the public's experiences and interpretations.

During their studies, students of theatre and performance remain in constant contact with the contemporary theatre market by visiting a number of local and international productions and festivals, participating and organizing pre- and post-show discussions with theatre makers and contributing dramaturgically to the creative process of artists. Additionally, they are also asked to create a theatre project of their own and present it publicly in a theatre venue in Groningen. This way they also have the opportunity to come in contact with the practical side of the artistic process.

Coordinator Theatre: l.d.m.e.van.heteren@rug.nl

track Arts Analysis and Criticism

The Arts Analysis and Criticism Framework offers students intensive study into the three fundamental facets surrounding criticism of the arts in the contemporary arts worlds:

(1) an aesthetic understanding of arts practices as inherently mediated phenomena; (2) a recognition and conceptualisation of the interdependence of the arts across disciplines and across media and finally (3) an examination of new and creative forms for evaluating the arts, motivated in particular, by digital media.

Differentiating between these various critical aesthetic debates - such as those offered in the fields of arts ethics, performance theory, film theory, and arts and emotions - is an important aspect of this framework. For this framework, students enroll in courses in order to acquire a firm grounding in those three facets of arts media theory (mediation, intermediation, digitalisation), while also developing the written and evaluative skills to undertake their own unique forms of arts criticism and analysis. In short, the arts criticism and analysis framework provides students further grounding into the important debates reflective of contemporary arts criticism practices, which cross disciplines and media, while further cultivating greater understanding of the specific debates and concepts surrounding particular art forms.

track Arts Policy and Marketing

The Arts Policy and Marketing Framework offers students an in-depth perspective on how the arts are organised in society.

In this track, students examine how the production and mediation of the arts are marketed in a larger societal context. Furthermore, this frame investigates how the experience of the arts becomes meaningful for arts participants, including audience members, music fans, and arts professionals while also examining how these players impact the broader culture. Thus the framework devotes particular attention to examining to what extent local authorities value (or fear) the arts and their broader impact upon culture. The seminars introduce students to various core methods for studying the arts as a social activity, drawing heavily from social science methodologies. Furthermore, the grounding concepts for arts management and arts marketing as well as more broadly conceived cultural perspectives on the value of the arts within the domain of arts education and policy are also discussed. Thus the seminars incorporate concepts and methodologies from a variety of disciplines, especially from the social sciences, management sciences, cognitive sciences and public policy theory.
Coordinator Arts Policy and Marketing: Quirijn Lennert van den Hoogen (q.l.van.den.hoogen@rug.nl)

minor Minors



The fifth semester of your studies is dedicated to your Minor: a coherent set of future-oriented course units. It prepares you for a follow-on Master's degree programme or for entering the labour market. You can opt for a Career Minor, a Minor abroad, an At work in the Netherlands Minor, a University Minor or a pre-Master's Minor. Use the link above to find out more about the content of these Minors.

Onderwijs

taal van onderwijs100% en
onderwijsopzet35% zelfstudie
30% theorie
35% praktijk
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
case study, literature study, internship, research project, excursion, lecture, working group, group assignment, individual assignment, self study, seminar
study guidance
De overgang van school naar universiteit brengt veel veranderingen met zich mee. In het eerste jaar van je studie word je daarom extra goed begeleid.
Om de overgang te versoepelen is er voor alle eerstejaars het mentoraatsysteem. Tijdens de bijeenkomsten leer je hoe je effectief kunt studeren en hoe je bewuste keuzes maakt in je studie. Daarnaast kun je tijdens je gehele studie een afspraak maken met de studieadviseur. Daar kun je terecht als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Zij kunnen je bij complexe problemen ook doorverwijzen naar studentendecanen of de cursussen van Studieondersteuning.

exchange programs
  • - Europa
  • Uitwisselingsprogramma's - Europa
    Diverse universiteiten in Belgie, Finland, Slovenie, Zweden, Zwitserland, Denemarken, Duitsland, Estland, Hongarije, UK
bindend studieadvies
  • minimaal 45 EC in de eerste 12 maanden


Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen. Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel

Toelating en studiekosten

Unsplashed background img 2

startmomenten

1 september 2017
aanmelding deadline : 1 mei 2017
wettelijk tarief : € 2006
instellingstarief : € 2006
niet-EU/EER studenten : € 8200
1 september 2018
aanmelding deadline : 1 mei 2018
collegegeld nog niet bekend

toelaatbare profielen
VWO C&Mtoelaatbaar
VWO E&Mtoelaatbaar
VWO N&Gtoelaatbaar
VWO N&Ttoelaatbaar
hbo-ptoelaatbaar
toelatingseisen

matching
Wil je in september 2017 beginnen met een bacheloropleiding aan de Rijksuniversiteit Groningen? Meld je dan uiterlijk op 1 mei aan in Studielink. De opleiding nodigt je vervolgens uit voor een matchingsactiviteit, om te zien of jij en de studie bij elkaar passen.

estimated monthly costs

bron: Nibud
bedragkostenpost
303kamerhuur in Groningenrond het landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
167collegegeldop basis van € 2006 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1171totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

? studenten volgen deze opleiding
?% daarvan is vrouw
? eerstejaars gestart in 2012
?% daarvan is vrouw
28510 studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen
51% daarvan is vrouw
bron: HBO-raad/VSNU

studievereniging

IK
Study Association IK is the study association of Arts, Culture and Media at the University of Groningen. IK organizes subject specific activities as well as non-subject specific activities.

Op kamers in Groningen

55216studenten studerend
31914studenten woonachtig   
€ 303gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
21 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

aan het woord: studenten en docenten

Niek-jan Lambers
Leonie Fransen
Placement at the Press and Publicity department of BNN, Hilversum

My time at BNN taught me how to work hard and accurately in an informal atmosphere and how a public broadcasting company operates. I acquired new skills, such as writing press releases and dealing with audience reactions. I also discovered my strengths and weaknesses and decided which direction I want to take after I graduate.

I would advise other students to do a placement because it gives you a unique opportunity to look behind the scenes of a potential working field. Apart from acquiring new skills, you also find out whether a particular sector lives up to your expectations...
I was particularly proud to see my own press releases in the newspapers, on nu.nl and broadcast on NOS op 3 and the like. But I certainly won’t forget the ‘regular’ hours in the office either.


lees verder ...
Student Ambassador Neesha Kanagarajah
Studying Arts, Culture and Media promotes independence

I chose to study Arts, Culture and Media as I've always had a keen interest in art history and the creative machineries that make daily life so much more interesting. After trailing down various paths in life, studying other courses and working in a professional environment, I decided to follow my passion and it proved to be the most challenging of them all. The Arts aren't a rigid set of rules - unlike other studies which I have done- therefore learning it is completely at your own capacity to understand it...


lees verder ...
Carola van Dijk
werkzaam als Volunteer at the safety collection of the EYE Film Museum in Amsterdam
Alumnus Carola van Dijk

Volunteer at the safety collection of the EYE Film Museum in Amsterdam
Studying film in Groningen gives you so many opportunities to broaden and/or deepen your interest in the field. Attending the Summer Film School in Antwerp, volunteering at the university's film archive and enjoying the support of dedicated staff members really helped channel my career orientation.
Mateo Palencia Morales
werkzaam als ERASMUS exchange student from Complutense University Madrid
Alumnus Mateo Palencia Morales

ERASMUS exchange student from Complutense University Madrid
I highly recommend the Film and Media Studies department at the University of Groningen. I was a visiting student here in 2014, and I had the chance to study film in all its variants, focusing on theory and history, analyzing movies, and making an audiovisual essay. I couldn't like it more! What impressed me in particular was the enthusiasm of the professors and their assistants in teaching as well as their domain of the subjects...
I felt really welcomed by the whole department and therefore I highly recommend you to study there. If film is the field you would like to make yours and you have the opportunity to do so, go ahead!


lees verder ...
Omar Larabi
werkzaam als Freelance writer for De Filmkrant and Moviescene.nl, editor for Stand van Stad (The film edition), contributor to Movie Insiders podcast, Cineragua Festival, Glasnost Radio
Alumnus Omar Larabi

Freelance writer for De Filmkrant and Moviescene.nl, editor for Stand van Stad (The film edition), contributor to Movie Insiders podcast, Cineragua Festival, Glasnost Radio
For me, studying in the Film and Media Studies program was a way to use my already existing love for film, and mould that into a theoretical framework. I was challenged to dismantle movies, and put them together again. I still use these academic theories and techniques in my work as a film critic. You learn to watch film in another, elaborate way.
studenten
onderzoeker
Unifocus 6: Film Studies

Feiten en / studie in cijfers

bron: Nationale Studenten Enquete 2015
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel3.93.9
inhoud3.83.8
docenten3.73.7
studiefaciliteiten3.43.4
studielast3.73.7
studiebegeleiding3.23.2

Studentoordelen

De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2015 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Arts, Culture and Media aan de Rijksuniversiteit Groningen is beoordeeld door 64 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 3.9 uit 5.
bron: Rijksuniversiteit Groningen
deze
opleiding
landelijk
student tevredenheid 4.1 4.1
aantal eerstejaars 104 104
ervaren contacttijd per week 12-18 12-18
doorstroom naar tweede jaar 78% 78%
diploma binnen 4 jaar 73% 73%
werk op niveau in 1,5 jaar 32%

Studie in cijfers

In deze tabel staan resultaten van deze studie in cijfers uitgedrukt. Hiermee kan je vergelijken hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere onderwijsinstellingen.


Na de studie

Unsplashed background img 2

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Als je de opleiding Kunsten, Cultuur en Media hebt afgerond, heb je inzicht in de kunsten en de manier waarop zij functioneren in de samenleving. Verder beschik je over inhoudelijke kennis van tenminste een kunstdiscipline en ben je bekend met kunstkritiek en -analyse, kunst, beleid en management of kunsteducatie. Met deze bagage ben je een goede kandidaat voor een baan in de kunstwereld, de media of de wetenschap. Omdat de opleiding breed is, kun je als afgestudeerde veel kanten op.
Na een afgeronde studie Kunstgeschiedenis ben je, afhankelijk van je specialisatie, kunsthistoricus, architectuurhistoricus of landschapshistoricus. Het woord 'specialisatie' is betrekkelijk: je hebt met je bachelortitel hoe dan ook een veelzijdige opleiding achter de rug, met veel kennis van kunstwerken, architectuur, stedenbouw, hun makers en ontwerpers, hun opdrachtgevers, hun werkveld, de praktijk en het publiek. De banen en werkzaamheden zijn heel verschillend. Afgestudeerden werken vanouds in musea, ze verzorgen de collecties, maken tentoonstellingen, maken educatieve programma's. Of ze werken in de media, voor kunstprogramma's, kunstkritiek of ze werken bij een uitgeverij. Ook gemeentelijke, provinciale of rijksdiensten hebben plaatsen waar kunst- of architectuurhistorici werken, in beleidsfuncties of uitvoerend, bijvoorbeeld bij de monumentenzorg. In de laatste jaren is er veel aandacht gekomen voor cultuurhistorisch erfgoed en zijn maatschappelijke betekenis (cultuurtoerisme). Daar zijn mensen nodig die kunst, monumenten en historisch landschap - of combinaties daarvan - op een aansprekende manier in allerlei producties of presentaties naar voren kunnen brengen.

current job market
bron: arbeidsmonitor
€ 1760gemiddeld bruto maandloon
39%kans op een vaste baan
34%kans op een voltijd baan
30%kans op een baan op niveau
29%spreekt van "goede aansluiting arbeidsmarkt"
67%is tevreden over de studiekeuze

vergeleken met andere studies

zoektijd baanzeer slecht
salaris na 1,5 jaar zeer slecht
kans op een vaste baan slecht
bron: Elsevier beste banen 2015

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
ErasmusBusiness Administration+ basiskennis
Amsterdam VUComparative Arts & Media Studies+ aanv. eisen
Amsterdam VUDesign Cultures+ aanv. eisen
RijksuniversiteitDigital Humanitiesgeen aanvullende eisen
RijksuniversiteitEuroculture (EM)geen aanvullende eisen
RijksuniversiteitEuropese Studiesgeen aanvullende eisen
UUHistory and Philosophy of Science researchgeen aanvullende eisen
Amsterdam VUKunst- en cultuurwetenschappen research+ aanv. eisen
Amsterdam VUKunstgeschiedenis+ aanv. eisen
Amsterdam VULiteratures in English+ aanv. eisen
RijksuniversiteitReligion and Cultural Heritage+ aanv. eisen
Amsterdam VUVisual Arts, Media & Architecture research+ aanv. eisen
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

  • analyse & kritiek
    Omdat denken en schrijven over kunst en cultuur in deze specialisatie de boventoon voeren, sluit een baan als kunstjournalist, redacteur of recensent goed aan bij Analyse & Kritiek. Deze functies kun je onder andere vervullen bij uitgeverijen, omroepen, kranten en tijdschriften.
  • andere mogelijkheden
  • kunst, beleid en management
  • kunsteducatie
  • onderzoeksfuncties
bron: StudieData

Contact

Judie Bogers

Student Advisor

Admission Office

Contact the admissions office with any questions on your previous education and language tests.

E: admission@rug.nl
T: +31-(0)50 363 8976
Neesha Kanagarajah
Niek-jan Lambers
Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newstudy website