Pedagogische Wetenschappen
Radboud Universiteit

Deze opleiding
Om inzicht te krijgen in het gedrag van (jonge) mensen en processen om hen heen, vergaar je als student Pedagogische Wetenschappen kennis over opvoeding, onderwijs, vorming en hulpverlening.
open_in_newwebsite
locatieNijmegen |
diplomaBSc |
typeregulier, 180 EC |
start1 september |
taalvoornamelijk Nederlands zeer weinig Engels |
opleidingsduur3 jaar voltijd |
accreditatiesNVAO |
croho-code56607 |
numerus fixusnee |
honoursheeft honours track |
Het doel is een bijdrage te leveren aan de verbetering, verandering en preventie van probleemsituaties. Over opvoeding en onderwijs hebben we allemaal een mening. Iedereen weet er wel iets van en heeft er zelf mee te maken (gehad). Pedagogen en onderwijskundigen vergaren inzicht in het gedrag van mensen en de processen die zich tussen hen afspelen in opvoeding, onderwijs, vorming en hulpverlening. Pedagogische Wetenschappen levert vanuit wetenschappelijk onderzoek een bijdrage aan de verbetering, verandering en preventie van problemen en probleemsituaties bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen. Onderwijswetenschappen doet dat in het onderwijs op alle niveaus: van basis- en voortgezet onderwijs, beroeps- en universitair onderwijs tot het leren in arbeidsorganisaties (bedrijfsopleidingen). Vanaf het tweede bachelorjaar brengen studenten hun kennis van diagnostiek en behandeling in de praktijk bij kinderen en gezinnen. Het accent ligt vanaf het eerste bachelorjaar op de onderzoeksvaardigheden.
Bachelor Pedagogische wetenschappen - Radboud Universiteit
Waarom aan de Radboud Universiteit?
![]() 2016 |
In Nijmegen leg je een sterk verband tussen de wetenschappelijke benadering en de pedagogische en onderwijskundige praktijk. Tijdens de opleiding doe je praktijkervaring op en ontdek je hoe opvattingen over opvoeding en een gezonde ontwikkeling voortdurend veranderen.
Er is een goede balans tussen de wetenschappelijke benadering en de pedagogische en onderwijskundige praktijk. Je werkt aan je onderzoeks- én beroepsvaardigheden: je verdiept je in verschillende onderzoeksmethoden en leert aan de hand van situaties uit de alledaagse praktijk. In Nijmegen doe je elk jaar ervaring op in de praktijk. In het praktijkonderdeel loop je bijvoorbeeld mee op een basisschool, bij een wijkcentrum of een jeugdzorginstelling. Hoorcolleges worden afgewisseld met werkgroepen. Bij een beperkt aantal vakken zijn kleinschalige werkgroepen mogelijk. Er is dan ruimte voor discussie en individuele aandacht van de docent. Daarnaast organiseert de opleiding jaarlijks een netwerkdag als voorbereiding op de arbeidsmarkt.Studieprogramma

opbouw
Theorie
In het theoretisch deel maak je kennis met vraagstukken van pedagogen en onderwijswetenschappers. Je bestudeert ontwikkelingen, belemmeringen, uitdagingen en kansen van kinderen en jongeren in verschillende ontwikkelingsfasen.
Onderzoek
Je ontwikkelt vaardigheden voor het uitvoeren van een wetenschappelijk onderzoek. Je maakt kennis met onderzoeksmethoden en analyses. Bijvoorbeeld observaties, vragenlijsten en testen.
Praktijk
Vanaf het eerste jaar krijg je beroepsvaardigheden aangeleerd en doe je tijdens je stage ervaring op bij een organisatie. Bijvoorbeeld bij een basisschool, kinderopvang of wijkcentrum. Je voert opdrachten uit waarbij je de verbinding maakt tussen de theorie en de praktijk.
Toekomst
Opvattingen over opvoeden, onderwijs en jeugdzorg veranderen continu. Vergelijk jouw opvoeding maar eens met die van je ouders. De opleiding daagt je uit met actuele vragen en leert je hoe je deze vragen kunt onderzoeken. De kennis die je opdoet tijdens je studie, vertaal je naar nieuwe oplossingen. Zo ondersteun je op- voeders, leraren en hulpverleners en draag je bij aan de toekomst.
Het eerste jaar is een inleiding in de verschillende terreinen van de pedagogische wetenschappen en onderwijskunde. Daarbij ligt het accent op de normale ontwikkeling van kinderen en jongeren. In het tweede jaar krijgen afwijkingen, problemen en stoornissen in de ontwikkeling meer aandacht. Je kiest in het tweede studiejaar voor een specialisatie: 'orthopedagogiek', 'pedagogiek en onderwijs' of 'onderzoek'. Er is voldoende ruimte voor keuzevakken in het tweede en derde bachelorjaar.
In de opleiding staan drie invalshoeken centraal: theorie, onderzoek en praktijk. Hiermee wordt de basis gelegd voor theoretische kennis en praktische vaardigheden. Deze heb je nodig om later aan de slag te gaan als (ortho)pedagoog of onderwijs- wetenschapper.Theorie
In het theoretisch deel maak je kennis met vraagstukken van pedagogen en onderwijswetenschappers. Je bestudeert ontwikkelingen, belemmeringen, uitdagingen en kansen van kinderen en jongeren in verschillende ontwikkelingsfasen.
Onderzoek
Je ontwikkelt vaardigheden voor het uitvoeren van een wetenschappelijk onderzoek. Je maakt kennis met onderzoeksmethoden en analyses. Bijvoorbeeld observaties, vragenlijsten en testen.
Praktijk
Vanaf het eerste jaar krijg je beroepsvaardigheden aangeleerd en doe je tijdens je stage ervaring op bij een organisatie. Bijvoorbeeld bij een basisschool, kinderopvang of wijkcentrum. Je voert opdrachten uit waarbij je de verbinding maakt tussen de theorie en de praktijk.
Toekomst
Opvattingen over opvoeden, onderwijs en jeugdzorg veranderen continu. Vergelijk jouw opvoeding maar eens met die van je ouders. De opleiding daagt je uit met actuele vragen en leert je hoe je deze vragen kunt onderzoeken. De kennis die je opdoet tijdens je studie, vertaal je naar nieuwe oplossingen. Zo ondersteun je op- voeders, leraren en hulpverleners en draag je bij aan de toekomst.
1e jaar Het eerste studiejaar van Pedagogische Wetenschappen biedt een inleiding in de verschillende velden van de Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde. Daarbij ligt het accent in het eerste semester op de normale ontwikkeling van kinderen en jongeren. In het tweede semester krijgen afwijkingen, problemen en stoornissen in de ontwikkeling wat meer aandacht. Gedurende het hele programma wordt de student opgeleid in het doen en begrijpen van onderzoek in de sociale wetenschappen.
periode | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||||
Inleiding pedagogiek | 4 EC | ||||||||
Wijsgerige en historische context | 4 EC | ||||||||
Academische vaardigheden 1 | 5 EC | ||||||||
Analyse 1 | 4 EC | ||||||||
Inleiding wetenschappelijk onderzoek | 4 EC | ||||||||
Kennis in praktijk 1 (of PWPO stage 1) | 6 EC | ||||||||
Inleiding onderwijswetenschappen | 4 EC | ||||||||
Motorische en perceptuele ontwikkeling | 4 EC | ||||||||
Cognitieve en taalontwikkeling | 4 EC | ||||||||
Inleiding orthopedagogiek | 4 EC | ||||||||
Analyse 2 | 4 EC | ||||||||
Beroepsvaardigheden 1 | 5 EC | ||||||||
Inleiding diagnostiek | 4 EC | ||||||||
Sociaal-emotionele en morele ontwikkeling | 4 EC |
2e jaar Het merendeel van de B2 onderdelen bestaat uit een verplicht curriculum, waarbij de aandacht meer komt te liggen op het gebied van afwijkingen, problemen en stoornissen die de ontwikkeling en opvoeding van een kind kunnen belemmeren. In het tweede jaar is er ruimte om twee specialisatiecursussen te volgen. Er dient in ieder geval een keuze gemaakt te worden voor één specialisatie.
periode | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||||
Sociaal-culturele contexten | 4 EC | ||||||||
Wetenschapsfilosofie | 4 EC | ||||||||
Beroepsvaardigheden 2 | 5 EC | ||||||||
Psychometrie en besliskunde | 4 EC | ||||||||
Kennis In Praktijk 2 (KIP2) | 6 EC | ||||||||
Methodiek van de diagnostiek (specialisatie orthopedagogiek) keuzevak | 4 EC | ||||||||
Ontwikkelingsproblemen | 4 EC | ||||||||
Capita selecta: onderzoek keuzevak | 4 EC | ||||||||
Leren en instructie (specialisatie onderwijs) keuzevak | 4 EC | ||||||||
Leerproblemen | 4 EC | ||||||||
Academische vaardigheden 2 | 5 EC | ||||||||
Analyse 3 | 4 EC | ||||||||
Denkkaders in praktijk (specialisatie pedagogiek) keuzevak | 4 EC | ||||||||
Behandelingsmethodiek (specialisatie orthopedagogiek) keuzevak | 4 EC | ||||||||
Onderzoeksprakticum keuzevak | 4 EC | ||||||||
Sociale en emotionele problemen | 4 EC | ||||||||
Capita Selecta: pedagogiek keuzevak | 4 EC | ||||||||
Vormgeven van onderwijs (specialisatie onderwijs) keuzevak | 4 EC |
3e jaar In het derde jaar ontwikkel je jouw beroepsvaardigheden verder en is er ruimte om je kennis te verdiepen of juist te verbreden door keuzevakken te volgen. Dit kan ook in het buitenland. Je sluit de opleiding af met je bachelorscriptie.
periode | |||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||||
Neuropsychologie | 4 EC | ||||||||
Analyse 4 | 4 EC | ||||||||
Kennis in praktijk 3 (KIP3) | 6 EC | ||||||||
Specialisatiecursus | 8 EC | ||||||||
Vrije ruimte | 16 EC | ||||||||
Onderwijs - Kwaliteit van onderwijs keuzevak | 4 EC | ||||||||
Onderzoek - interventies keuzevak | 4 EC | ||||||||
Orthopedagogiek - interventies keuzevak | 4 EC | ||||||||
Pedagogiek - kwaliteit van onderwijs keuzevak | 4 EC | ||||||||
Beroepsvaardigheden 3 Orthopedagogiek | Onderwijs en pedagogiek (keuze uit 1/2) keuzevak | 8 EC | ||||||||
Coaching 1 | 4 EC | ||||||||
Juridische ethische context | 4 EC | ||||||||
Bachelorscriptie afstuderen | 10 EC |
specialisaties
specialisatie Klinische variant
Afstudeerrichting in het tweede en derde jaar van de bacheloropleiding
specialisatie Onderwijskunde variant
Afstudeerrichting in het tweede en derde jaar van de bacheloropleiding
Onderwijs
taal van onderwijs | 90% nl 10% en |
---|---|
avondonderwijs | n.v.t. |
afstandsonderwijs | n.v.t. |
onderwijsvormen
computer opdrachten, groepsopdracht, groepsdiscussie, individuele opdracht, hoorcollege, literatuurstudie, onderzoek, onderzoeksproject, practicum, zelfstudie, werkcollege, werkgroeponderwijsvormen
Binnen de opleiding wordt veelvuldig gebruik gemaakt van hoorcolleges. Dit zijn colleges waarbij een docent uitleg geeft over de te behandelen literatuur/onderzoek die bij het betreffende thema hoort. Tevens maken sommige vakken gebruik van werkcolleges. Bij deze colleges moeten studenten van tevoren vaak een opdracht maken die in het werkcollege wordt besproken. Zowel hoorcolleges als werkcolleges vinden in groepen plaats met een groot aantal studenten (150 studenten en meer). Bij sommige cursstudielast
De gemiddeld 40 uur per week bestaan uit 15 onderwijsuren en 25 uur zelfstudie.studeren in het buitenland
Als je tijdens je bachelor een periode in het buitenland wilt studeren, dan is er in het B3 jaar ruimte om vanaf eind januari tot eind maart je scriptie te schrijven en/of onderwijs te volgen aan een buitenlandse universiteit. Je kunt er in deze periode ook voor kiezen om onderwijs te volgen aan een instelling waarmee de opleiding een uitwisselingscontract heeft afgesloten. Op deze manier kun je een deel van je vrije ruimte invullen.bindend studieadvies
- minimaal 42 EC in de eerste 12 maanden
honours-/excellence program Honoursprogramma
In het honoursprogramma Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde ligt de focus op de diagnostiek, behandeling en onderzoek op het terrein van jeugd(zorg) en educatie.
In het programma worden cursussen aangeboden die niet door andere studenten worden gevolgd.
Toelating en kosten
toelaatbare profielen
WO propedeuse | toelaatbaar |
---|---|
vwo N&T | toelaatbaar |
vwo N&G | toelaatbaar |
vwo E&M | toelaatbaar |
vwo C&M | toelaatbaar |
hbo-p | met certificaat wiskunde op vwo-eindexamenniveau of behalen van wiskundetoets in juni |
inbegrepen in collegegeld
registration fee |
examination |
De stad
studievereniging
Postelein
studievereniging Pedagogische Wetenschappen en Onderwijswetenschappenaan het woord: studenten en docenten
studenten
Keuzehulp

Studievergelijker
1/11 Radboud Universiteit
Pedagogische Wetenschappen
Pedagogische Wetenschappen
star Elsevier |
€ 315 gemiddelde kamerhuur |
105 eerstejaars |
93% vrouw |
? uur contacttijd/week |
90% Nederlandstalig 10% Engelstalig |
2/11 Erasmus
Pedagogische Wetenschappen
Pedagogische Wetenschappen
€ 342 gemiddelde kamerhuur |
220 eerstejaars |
83% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
3/11 Universiteit Leiden
Academische Pabo
Academische Pabo
€ 350 gemiddelde kamerhuur |
68 eerstejaars |
91% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
4/11 Universiteit Leiden
Pedagogische Wetenschappen
Pedagogische Wetenschappen
€ 350 gemiddelde kamerhuur |
117 eerstejaars |
94% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
5/11 RUG
Pedagogische Wetenschappen
Pedagogische Wetenschappen
€ 303 gemiddelde kamerhuur |
84 eerstejaars |
90% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
6/11 RUG
Academische opleiding leraar basisonderwijs
Academische opleiding leraar basisonderwijs
€ 303 gemiddelde kamerhuur |
84 eerstejaars |
90% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
7/11 UU
Pedagogische wetenschappen
Pedagogische wetenschappen
€ 336 gemiddelde kamerhuur |
135 eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
90% Nederlandstalig |
8/11 Amsterdam UVA
Pedagogische wetenschappen
Pedagogische wetenschappen
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
71 eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
90% Nederlandstalig 10% Engelstalig |
9/11 Amsterdam UVA
Universitaire Pabo van Amsterdam
Universitaire Pabo van Amsterdam
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
26 eerstejaars |
100% vrouw |
? uur contacttijd/week |
90% Nederlandstalig 10% Engelstalig |
10/11 Amsterdam VU
Universitaire Pabo
Universitaire Pabo
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
23 eerstejaars |
100% vrouw |
? uur contacttijd/week |
70% Nederlandstalig 30% Engelstalig |
11/11 Amsterdam VU
Pedagogische Wetenschappen
Pedagogische Wetenschappen
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
23 eerstejaars |
100% vrouw |
? uur contacttijd/week |
70% Nederlandstalig 30% Engelstalig |
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.
Kijk ook eens naar ..
Na de studie

Na de bachelor Pedagogische Wetenschappen kun je doorstromen naar onderstaande masters:
Wanneer je je masterprogramma hebt afgerond en je verder wilt als onderzoeker, kun je ervoor kiezen om te promoveren in jouw vakgebied. Veel promovendi verzorgen ook onderwijs binnen hun vakgebied. Zo'n 3% van de afgestudeerden in pedagogische wetenschappen wordt promovendus.
De master Pedagogische Wetenschappen kent acht specialisaties rond specifieke doelgroepen of thema's: Angst- en Stemmingsstoornissen, Beperkingen en Handicaps, Forensische Pedagogiek, Pedagogische Ethiek, Risicogedrag, Speciale Leerbehoeften, Gifted Education en Diversities in Youth Care. De laatste twee zijn Engelstalig.- Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen
- Onderzoeksmaster Behavioural Science
- Filosofie van de Gedragswetenschappen
Wanneer je je masterprogramma hebt afgerond en je verder wilt als onderzoeker, kun je ervoor kiezen om te promoveren in jouw vakgebied. Veel promovendi verzorgen ook onderwijs binnen hun vakgebied. Zo'n 3% van de afgestudeerden in pedagogische wetenschappen wordt promovendus.
De master Onderwijswetenschappen bestudeert onderwijs op het niveau van de leerling, de leeromgeving én de maatschappij. Je verdiept je in verschillende aspecten van de onderwijswetenschappen zoals onderwijsontwerp, onderwijsadvies en onderwijsbeleid. Je kiest daarbij zelf je focus.
Als je gefascineerd bent geraakt door het menselijk gedrag en onderzoek, biedt de Radboud Universiteit ook de Engelstalige onderzoeksmaster Behavioural Science aan. Uniek is dat kennis en onderzoeksmethoden uit verschillende vakgebieden samenkomen in deze masteropleiding.
Als je vanuit filosofisch perspectief wil reflecteren op de pedagogische wetenschappen, kies je voor de master Filosofie van de Gedragswetenschappen. Tijdens deze masteropleiding leer je op een andere manier denken over je vakgebied en wat de rol is van gedragswetenschappen in de maatschappij.
Beroepsperspectief / arbeidsmarkt
Zo'n 39% van de afgestudeerden in pedagogische wetenschappen gaat aan de slag als pedagoog of pedagogisch medewerker. Verder werkt 12% als psycholoog of psychotherapeut. Bij Onderwijswetenschappen gaat een groot deel van de afgestudeerden, zo'n 37%, aan de slag als onderwijskundig medewerker. Andere functies waarin men vaak terecht komt zijn docent of beleidsmedewerker.
aansluitende masteropleidingen
instelling | opleiding | instroomeisen |
---|---|---|
RUG | Behavioural and Social Sciences research | + aanv. eisen |
Radboud Universiteit | Behavioural Science (research) research | + aanv. eisen |
UvH | Burgerschap & Kwaliteit van Samenleven | geen aanvullende eisen |
Amsterdam UVA | Child Development and Education (research MSc) research | + motivatiebrief + toelatingsgesprek + cijfergemiddelde |
Amsterdam VU | Clinical and Developmental Psychopathology (research) research | geen aanvullende eisen |
RUG | Clinical and Psychosocial Epidemiology research | geen aanvullende eisen |
Radboud Universiteit | Communicatiewetenschap | + 40 EC pre-master |
RUG | CPE Track Health Systems and Prevention research | geen aanvullende eisen |
RUG | CPE Track Lifecourse Health Development research | geen aanvullende eisen |
Amsterdam VU | Criminologie | geen aanvullende eisen |
Universiteit Leiden | Crisis and Security Management | + aanv. eisen |
UU | Sociocultural Transformation research | geen aanvullende eisen |
RUG | Deafblindness | geen aanvullende eisen |
Universiteit Leiden | Education and Child Studies (Research) research | + motivatiebrief + cijfergemiddelde |
Universiteit Leiden | Kinderen met leer- en gedragsproblemen in het onderwijs | + aanv. eisen |
Universiteit Twente | Educational Science & Technology full-time,part-time | geen aanvullende eisen |
RUG | philosophy, history and law | geen aanvullende eisen |
Radboud Universiteit | Filosofie van de gedragswetenschappen | geen aanvullende eisen |
Radboud Universiteit | Filosofie van een bepaald wetenschapsgebied | geen aanvullende eisen |
Amsterdam VU | Genes in Behaviour and Health (research) research | + aanv. eisen |
UU | Global Criminology | geen aanvullende eisen |
Tilburg University | Kunst- en Cultuurwetenschappen | + aanv. eisen |
RUG | Learning in Interaction | + motivatiebrief |
UvH | Master Humanistiek | geen aanvullende eisen |
UvH | Master Zorgethiek en Beleid | geen aanvullende eisen |
Universiteit Leiden | MSc. International and European Governance | + aanv. eisen |
Universiteit Leiden | MSc. Management van de Publieke Sector | + aanv. eisen |
Universiteit Leiden | MSc. Public Administration | + aanv. eisen |
Universiteit Leiden | MSc. Public Management and Leadership | + aanv. eisen |
RUG | Onderwijsinnovatie | + aanv. eisen |
RUG | Onderwijsinnovatie part-time | + motivatiebrief |
Amsterdam UVA | Onderwijswetenschappen | + aanv. eisen |
Radboud Universiteit | Onderwijswetenschappen | geen aanvullende eisen |
RUG | Orthopedagogiek | + aanv. eisen |
Amsterdam UVA | Orthopedagogiek | + aanv. eisen |
Amsterdam VU | Orthopedagogiek | geen aanvullende eisen |
Amsterdam UVA | Orthopedagogiek part-time | geen aanvullende eisen |
Radboud Universiteit | Pedagogical Sciences | geen aanvullende eisen |
Amsterdam UVA | Youth at Risk | + aanv. eisen |
Radboud Universiteit | Pedagogische Wetenschappen | geen aanvullende eisen |
Amsterdam VU | Pedagogische Wetenschappen | + aanv. eisen |
Amsterdam UVA | Forensische orthopedagogiek | + aanv. eisen |
Amsterdam VU | Onderwijs en Innovatie | geen aanvullende eisen |
Amsterdam UVA | Preventieve jeugdhulp en opvoeding MSc | + aanv. eisen |
Amsterdam VU | Klinische Ontwikkelingspsychologie | + aanvullende vakeisen |
Universiteit Leiden | Psychology | + 60 EC pre-master |
Universiteit Twente | Psychology | + 45 EC pre-master |
Tilburg University | Individual Differences and Assessment | + aanv. eisen |
Radboud Universiteit | Sociologie | + 30 EC pre-master |
RUG | Youth 0-21 Society and Policy | geen aanvullende eisen |
Potentiële beroepen
adviseur jeugd- en jongerenwerk bij een gemeente
behandelaar in de ambulante geestelijke gezondheidszorg
beleidsmedewerker bij het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap
coach en adviseur van leerkrachten bij een onderwijsbegeleidingsdienst
directeur van een stichting die mensen helpt die moeite hebben met lezen en schrijven
gedragsdeskundige in een jeugdgevangenis
gedragswetenschapper bij een onderzoeksinstituut
jeugdzorgspecialist bij de politie
orthopedagoog bij een scholengemeenschap
teamleider in een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking