Taalwetenschap

Rijksuniversiteit Groningen

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

Kun je een grammatica ontwikkelen die op elke taal van toepassing is? Hoe wordt taal in onze hersenen opgeslagen? Deze bachelor richt zich op het taalvermogen van de mens.

open_in_newwebsite

locatieGroningen
diplomaBA Taalwetenschap
typeregulier, 180 EC
start1 september
taalvolledig Nederlands
opleidingsduur3 jaar voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code56803
numerus fixusnee
honoursheeft honours track

Het taalvermogen stelt mensen in staat taal te leren, te begrijpen, te uiten en te gebruiken. Maar wat gebeurt er als er iets mis gaat met dat vermogen? Hoe onderzoek je mensen die een taalstoornis hebben? En welke technieken zijn er om taal te analyseren?

De bacheloropleiding Taalwetenschap duurt drie jaar. In de eerste twee jaar krijg je een overzicht van het vakgebied Taalwetenschap. In het derde jaar volg je in het eerste semester een minor, en in het tweede semester kies je een aantal onderzoekscolleges waarin je je specialiseert in de neurolinguïstiek of in de theoretische taalkunde.

Binnen de Neurolinguïstiek besteed je aandacht aan de relatie tussen taal en hersenen. Je bestudeert vooral taalstoornissen zoals afasie, dyslexie en stoornissen op het gebied van taalontwikkeling. De vakken die bij Theoretische Taalkunde worden onderwezen, hebben betrekking op de structuur van talen in het algemeen. Zo bestudeer je de structuur van klanken en zinnen, en betekenis van woorden.

In deze opleiding combineer je theoretisch taalkundige kennis met kennis uit de psychologie en de neurowetenschappen.

Je kunt Taalwetenschap ook combineren met de opleiding Logopedie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Je volgt dan een verkort traject van Logopedie. Een afgerond Logopedietraject in combinatie met Taalwetenschap en de master Neurolinguïstiek levert een behandelbevoegdheid op, waarmee je aan de slag kunt als logopedist en klinisch linguïst.

Unifocus - Tong en lippen bepalen uitspraak

Waarom aan de Rijksuniversiteit?

Waar in andere steden vaak de nadruk ligt op de hersenprocessen die ten grondslag liggen aan taal(stoornissen), gaat de opleiding in Groningen een stapje verder. Want voor onderzoek naar de neurologische kant van stoornissen kan nauw worden samengewerkt met psychologen, biologen, neurologen en andere medici. Onderzoek op zowel taalkundig als op (neuro)biologisch niveau dus!

Open dagen en meeloopdagen

Webklassen
Webklassen zijn cursussen gemaakt voor scholieren uit 5 en 6 vwo, met materiaal uit het eerste jaar van een opleiding. In onze webklassen maak je kennis met een wetenschappelijke studie van de RUG in ongeveer 10 (studielast)uren.
Open dag Groningen
Breng een bezoek aan de bacheloropleidingen van de RUG.
Open dag Groningen
Breng een bezoek aan de bacheloropleidingen van de RUG
Open Dag Groningen
Breng een bezoek aan de bacheloropleidingen van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).
Open Dag Groningen
Breng een bezoek aan de bacheloropleidingen van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG)

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
opbouwDisclaimer: I.v.m. een programmawijziging zullen de vakken van jaar 2 en 3 in de tabel hierboven nog wijzigen. Houd de website in de gaten voor de meest actuele informatie.
1e jaar In het eerste jaar krijg je veelal inleidende colleges op het gebied van neurolinguïstiek (relatie tussen taal en hersenen) en theoretische taalkunde, structuur en betekenis van taal. Op deze manier krijg je een goed beeld van de twee stromingen binnen de taalwetenschap. Ook maak je in het eerste semester kennis met verschillende stoornissen zoals afasie en dyslexie.
periode
1234
Dyslexie I
5 EC
Psycholinguïstiek I
5 EC
Syntaxis I: Zinsleer
5 EC
Afasiologie I
5 EC
Klankleer I
5 EC
Semantiek I
5 EC
Statistiek I
5 EC
Taal- en ontwikkelingsstoornissen (TOS) 1
5 EC
Taalverandering en taalcontact
5 EC
Taaltests in de klinische linguïstiek
10 EC
Statistiek II
5 EC
2e jaar Waar je in het eerste jaar vooral basisbegrippen en - vaardigheden leert, zul je in het tweede jaar meer de diepte ingaan. Door de combinatie van hoor- en werkcolleges lees je over recente onderzoeken en krijg je een goed beeld van wat er op dat moment in de taalwetenschap speelt zodat je een kritische wetenschappelijke houding ontwikkelt. Soms worden mensen uit het veld, promovendi of buitenlandse taalwetenschappers uitgenodigd om in colleges te vertellen over hun ervaringen.
periode
1234
Psycholinguïstiek II
5 EC
Geschiedenis van de Taalkunde/Taalevolutie
5 EC
Taalfilosofie
5 EC
Dyslexie II
5 EC
Syntaxis II
5 EC
Morfologie
10 EC
Academische Vaardigheden/Ethiek
5 EC
Afasiologie II
5 EC
Semantiek II
5 EC
Taal- en ontwikkelingsstoornissen (TOS) 2
5 EC
Klankleer II
5 EC
3e jaar In het derde jaar volg je in de eerste helft een minor. Dat kan een minor zijn die gerelateerd is aan de Taalwetenschap, of juist iets totaal anders waarmee jij je horizon kunt verbreden. In het tweede semester volg je een aantal onderzoekscolleges, waarbij je leert hoe je een wetenschappelijk onderzoek moet opzetten.
periode
1234
Onderzoekscollege: Syntaxis en Semantiek, Neurolinguïstiek, TOS, Klankleer keuzevak
20 EC
Minor of Vrije ruimte
10 EC
Minor of Vrije Ruimte
20 EC
Bachelorscriptie afstuderen
10 EC

minors

minor Minoren



Het vijfde semester besteed je aan je minor: een pakket samenhangende vakken dat toekomstgericht is. Het bereidt je voor op een vervolg in een mastertrack of op de arbeidsmarkt. Kies uit een careerminor, buitenlandminor, universitaire minor of facultaire minor. Lees via de link hierboven meer over de inhoud van deze minoren.

Onderwijs

taal van onderwijs100% nl
onderwijsopzet60% zelfstudie
30% theorie
10% praktijk
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
literatuurstudie, stage, werkcollege, hoorcollege, groepsdiscussie, zelf-evaluatie, individuele opdracht, zelfstudie, integratie module, project
studiebegeleiding
De overgang van school naar universiteit brengt veel veranderingen met zich mee. In het eerste jaar van je studie word je daarom extra goed begeleid.
Om de overgang te versoepelen is er voor alle eerstejaars het mentoraatsysteem. Tijdens de bijeenkomsten leer je hoe je effectief kunt studeren en hoe je bewuste keuzes maakt in je studie. Daarnaast kun je tijdens je gehele studie een afspraak maken met de studieadviseur. Daar kun je terecht als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Zij kunnen je bij complexe problemen ook doorverwijzen naar studentendecanen of de cursussen van Studieondersteuning.

exchange programs
  • Uitwisselingsprogramma - Belgie
    Universiteit van Antwerpen, Universiteit van Luik, Universiteit van Leuven
  • Uitwisselingsprogramma - Duitsland
    Universiteit van Keulen
  • Uitwisselingsprogramma - Groot Brittanie
    University College London, Universiteit van Sheffield
  • Uitwisselingsprogramma - Oostenrijk
    Universiteit van Wenen
  • Uitwisselingsprogramma - Ierland
    Trinity College Dublin
bindend studieadvies
  • minimaal 45 EC in de eerste 12 maanden


Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Je krijgt een positief studieadvies als je meer dan 45 ECTS hebt gehaald (op een totaal van 60 ECTS). Bij een negatief studieadvies (minder dan 45 ECTS) mag je helaas niet doorgaan met de opleiding en moet je wat anders gaan doen.
Om ervoor te zorgen dat je precies weet waar je staat, krijg je al in december een voorlopig studieadvies. Heb je vragen over het bindend studieadvies of over je studievoortgang, neem dan zo snel mogelijk contact op met je studieadviseur. NB: Sommige opleidingen maken gebruik van een tutorbegeleiding (check bij je eigen studieadviseur hoe het geregeld is).

honours-/excellence program University of Groningen Honours College

Het Honours College biedt talentvolle en gemotiveerde studenten de kans meer uit zichzelf te halen.

Dat doe je door het volgen van een extra (honours)programma van 45 studiepunten naast je reguliere bacheloropleiding van 180 studiepunten, en door tal van andere activiteiten die je samen met honoursstudenten van andere opleidingen onderneemt en organiseert.

Ontwikkeling van talent en eigen initiatief zijn de uitgangspunten van het honoursprogramma van de RUG.

Toelating en kosten

startmomenten

1 september 2018

aanmelding deadline : 1 mei 2018
wettelijk tarief : € 2060 (€1030 in het eerste jaar)
instellingstarief : € 2060

1 september 2019

aanmelding deadline : 1 mei 2019
wettelijk tarief : € 2083 (€1042 in het eerste jaar)
instellingstarief : € 8450


toelaatbare profielen
VWO C&Mtoelaatbaar
VWO E&Mtoelaatbaar
VWO N&Gtoelaatbaar
VWO N&Ttoelaatbaar
hbo-pAdditional requirements English: Minimum requirement of TOEFL iBT 90 (with a minimum of 21 on all items), or IELTS 6.5 (with a minimum of 6 on all items). Language Centre English Test (LCET) level C1 (B2 for no more than two components).

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
303kamerhuur in Groningenrond het landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
172collegegeldop basis van € 2060 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1171totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

120 studenten volgen deze opleiding
90% daarvan is vrouw
32 eerstejaars gestart in 2018
94% daarvan is vrouw
28510 studenten aan de Rijksuniversiteit Groningen
51% daarvan is vrouw
bron: StudieData

studievereniging

Tw!st
TW!ST is de vereniging voor studenten taalwetenschap in Groningen.
Sinds de oprichting in 2005 is TW!ST er voor haar studenten om naast het studeren medestudenten op een andere manier te leren kennen. Dit gebeurt door het bezoeken van taalonderzoeksinstituten, symposia en lezingen, maar ook door activiteiten als een introductiekamp, etentjes, borrels, een gala en een pubquiz. Daarnaast verschaffen we de leden studiemateriaal met korting.

Op kamers in Groningen

55216studenten studerend
31914studenten woonachtig   
€ 303gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
21 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

aan het woord: studenten en docenten

Joeri Vinke
Studentambassadeur Joeri Vinke

Over JoeriMijn naam is Joeri, ik ben 22 jaar oud en zit op dit moment in het tweede jaar van Taalwetenschap. Ik kom uit een klein dorpje onder Emmen. Vanaf maart dit jaar woon ook ik in de mooiste studentenstad van Nederland: Groningen. Naast mijn studie werk ik bij Wildlands Adventure Zoo in Emmen, maak ik graag muziek (piano) en vind ik het leuk om met vrienden af te spreken.Waarom Taalwetenschap?Ik ben altijd al gefascineerd geweest door taal. Als kind vond ik het al leuk om met taal te spelen...
Dat is wat het voor mij zo interessant maakt: dagelijks ben je omringd door dat wat je studeert. Taal is zo vanzelfsprekend dat je niet doorhebt dat het eigenlijk heel complex is. We zijn zo gevoelig voor taal dat we het gelijk doorhebben als iemand een accent hebben dat ook maar enigszins verschilt van ons accent. Dat onbewuste en tegelijk zo precieze taalgevoel is wat taalwetenschap zo interessant maakt voor mij.Lees meer over Joeri Vinke en waarom hij gekozen heeft Taalwetenschap in Groningen te studeren!Vragen? Stuur Joeri een e-mail!


lees verder ...
Onbekend terrein

Mijn keuze voor taalwetenschap bleek de juiste te zijn. Ik heb het erg naar mijn zin, helemaal sinds ik ook in Groningen op kamers woon. Afspreken met vrienden en studiegenoten wordt dan toch wat makkelijker! En ik kan gaan sporten via de ACLO, de studentensportvoorziening.

Taalwetenschap is een onbekend vakgebied als je van de middelbare school komt. Vooral werkcolleges vind ik erg leuk, omdat je in discussie kunt gaan met medestudenten en de docent. Inmiddels ben ik ook begonnen m et het Honours College, zodat ik nog meer uit mijn studie kan halen...
Zo kom je er snel achter welke kant je het meeste aantrekt en waar je verder in wilt. Je moet wel veel meer zelf plannen dan op de middelbare school, maar gelukkig gaat dat me goed af. Ik zou graag tijdens mijn bachelor een tijdje in het buitenland studeren. Misschien wel Spanje, ik heb namelijk gekozen voor de minor Spaans.


lees verder ...
Inge Salomons
Ik voel me thuis in dit vakgebied

Toen ik Taalwetenschap ging studeren had ik een vrij goed beeld van de opzet van de studie. Nu ik mijn eerste jaar er bijna op heb zitten kan ik zeggen dat al mijn verwachtingen overtroffen zijn. Ik voel me ontzettend thuis in dit vakgebied en bij de opleiding.

Ik houd van hard werken en miste soms nog wel wat uitdaging, maar die heb ik nu gevonden bij het Honours College. Deze combinatie, samen met een bestuursfunctie bij studievereniging TW!ST, maakt dat ik het heel erg naar mijn zin heb in Groningen. Ook vind ik het fijn dat er naast de verplichte vakken minorruimte is.
Femke Leijten
Verbreed je horizon!

Vooral de neurologiekant van de opleiding Taalwetenschap spreekt mij aan. Wat het programma bijzonder maakt is dat het de mogelijkheid biedt om via een speciaal programma de hbo-bachelor Logopedie te volgen. Dit doe ik sinds dit jaar en het is voor mij een praktische uitbreiding op de theoretische kennis van de universitaire studie.

Naast mijn studies ben ik ook actief bij de studievereniging van Taalwetenschap, TW!ST. Daar beheer ik het geld als penningmeester. Het doen van een bestuursjaar voegt zeker iets toe aan mijn studententijd...
Ook ben ik al vier jaar actief lid bij studentenroeivereniging Gyas. Hier heb ik een commissie gedaan en ben ik actief als roeier, stuurvrouw en coach. Behalve een fantastische tijd heeft me dit veel vrienden en contacten opgeleverd en ben ik socialer, daadkrachtiger en extroverter geworden. Mijn mening is dus vooral: verbreed je horizon! Doe veel verschillende dingen, want uiteindelijk helpen ze je allemaal in de toekomst.


lees verder ...
Student Elise Oosterhuis
'Een dag student' bevestigde mijn keuze voor Taalwetenschap

Voor mijn studiekeuze heb ik veel voorlichtingen bezocht. Er vielen al heel veel studies af, omdat ik geen natuur- en scheikunde in mijn pakket had. Op websites van universiteiten heb ik verschillende studies bekeken. Talen en culturen interesseren mij erg veel, alleen wilde ik niet een specifieke taal studeren. Na een aantal voorlichtingen en open dagen had ik een top 3. Namelijk, Pedagogische wetenschappen, Taalwetenschap en Rechten. Ik heb me nog eens verdiept in deze studies op een andere open dag, en daardoor kwam taalwetenschap op nummer 1 te staan...
Dit was erg leuk en na een jaar deze studie te hebben gedaan, ben ik nog erg tevreden met mijn keuze. Bij Taalwetenschap leer je geen specifieke taal, maar heb je het over taal in het algemeen. Bovendien krijg je bij deze studie ook nog eens de kans om de klinische kant op te gaan, wat ik altijd al graag heb gewild.


lees verder ...
Danien Ten Berge
Leren over taal in het algemeen

Ik heb gekozen voor Taalwetenschap omdat ik merkte dat ik erg goed was in taal en dat het mij ook interesseerde. Toen ik een studie moest kiezen, wilde ik niet voor één taal gaan, dus koos ik ervoor om te leren over taal in het algemeen.

Bij Taalwetenschap kun je ruwweg een onderscheid maken tussen de ’theoretische’ kant en de ’praktische’ kant. Bij de theoretische kant is het onderzoek gericht op theoretische aspecten, zoals bijvoorbeeld de structuur van taal en de betekenis ervan...
Dit is een vorm van dementie waarbij mensen de betekenis van objecten vergeten. Samen met mijn medestudenten heb ik voor dit vak onderzocht welk aspect een belangrijkere rol speelde bij de herkenning van objecten als dieren, groente en fruit: vorm of kleur.Na mijn studie zou ik graag willen werken als klinisch linguïst in een revalidatiecentrum of in een peutercommunicatiegroep.


lees verder ...
studenten
Anne Pros
werkzaam als Logopedist
Mensen weer een stem geven

Ik werk als logopedist bij een grote zorgorganistatie. Hier behandel ik volwassenen die spraak-, taal- of slikproblemen hebben, vaak als gevolg van een beroerte of andere neurologische problemen, zoals Multiple Sclerose of de ziekte van Parkinson.

Wat ik het meest waardeer in deze functie is dat ik mensen kan helpen...
Ook zou ik graag officieel afasietherapeut worden en uiteindelijk als logopedist én klinisch linguïst aan het werk willen, bijvoorbeeld in een revalidatiecentrum.


lees verder ...

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/6 Rijksuniversiteit
Taalwetenschap
€ 303 gemiddelde kamerhuur
4.2/5 studenttevredenheid
32 eerstejaars
93% vrouw
6-12 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
2/6 Universiteit Leiden
Taalwetenschap
€ 350 gemiddelde kamerhuur
4.4/5 studenttevredenheid
35 eerstejaars
77% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
80% Nederlandstalig
20% Engelstalig
3/6 Radboud Universiteit
Taalwetenschap
star Keuzegids beste opleiding 2017  1e
€ 315 gemiddelde kamerhuur
4.1/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
4/6 UU
Taalwetenschap
€ 336 gemiddelde kamerhuur
4.2/5 studenttevredenheid
17 eerstejaars
76% vrouw
6-12 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
5/6 UvA
Sign Language Linguistics
€ 424 gemiddelde kamerhuur
4.2/5 studenttevredenheid
52 eerstejaars
71% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Engelstalig
6/6 UvA
Linguistics
€ 424 gemiddelde kamerhuur
4.2/5 studenttevredenheid
52 eerstejaars
71% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Engelstalig
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Kijk ook eens naar ..


Kom je er echt niet uit? Zoek hulp bij een studiekeuzeadviseur in jouw buurt.

Feiten en / studie in cijfers

studentoordelen

bron: Nationale Studenten Enquete 2017
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel4.24.2
inhoud3.93.9
docenten3.93.9
studiefaciliteiten3.73.7
studielast4.03.8
studiebegeleiding3.33.6
De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2017 hebben meer dan 280.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Taalwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen is beoordeeld door 66 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 4.2 uit 5.
bron: Rijksuniversiteit Groningen
deze
opleiding
landelijk
student tevredenheid 4.2 4.3
aantal eerstejaars 37
ervaren contacttijd per week 6-12
doorstroom naar tweede jaar 80%
diploma binnen 4 jaar 77%
werk op niveau in 1,5 jaar

Studie in cijfers

In deze tabel staan resultaten van deze studie in cijfers uitgedrukt. Hiermee kan je vergelijken hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere onderwijsinstellingen.


Na de studie

Unsplashed background img 2

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Meestal zul je na het volgen van deze bachelor nog een master gaan volgen. Afhankelijk van je afstudeervariant, kom je na je master Taalwetenschap terecht in het onderzoek of in banen waarin je kennis over taalstoornissen kunt toepassen. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als neurolinguïst, als onderzoeker, als therapeut of als expert in tweede taalverwerving of meertaligheid. Daarnaast kun je kiezen voor een baan als docent of coach in de communicatiebranche.
huidige arbeidsmarkt
bron: arbeidsmonitor
€ 1414gemiddeld bruto maandloon
38%kans op een vaste baan
26%kans op een voltijd baan
41%kans op een baan op niveau
40%spreekt van "goede aansluiting arbeidsmarkt"
63%is tevreden over de studiekeuze

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
UvABrain and Cognitive Sciences (research MSc) research+ aanv. eisen
RijksuniversiteitClinical Linguistics / EMCL research+ aanv. eisen
Radboud UniversiteitCognitive Neuroscience research+ motivatiebrief
+ toelatingsgesprek
Tilburg UniversityCognitive Science and Artificial Intelligence+ aanv. eisen
Amsterdam VUSchrijven en vertalen+ aanv. eisen
Amsterdam VUTaal en communicatie in organisaties+ 30 EC pre-master
RijksuniversiteitDigital Humanitiesgeen aanvullende eisen
RijksuniversiteitEuropean Linguisticsgeen aanvullende eisen
UUHistory and Philosophy of Science researchgeen aanvullende eisen
Amsterdam VUHumanities Research: Linguistics researchgeen aanvullende eisen
Tilburg UniversityKunst- en Cultuurwetenschappen+ aanv. eisen
Radboud UniversiteitLanguage and Communication researchgeen aanvullende eisen
Universiteit LeidenLinguistics+ aanv. eisen
UULinguistics research+ aanv. eisen
Amsterdam VULinguistics research+ motivatiebrief
Universiteit LeidenLinguistics (Research) research+ motivatiebrief
Linguistics and Communication Sciences researchgeen aanvullende eisen
UvALogic+ aanv. eisen
Radboud UniversiteitDocent en Expertgeen aanvullende eisen
Universiteit LeidenTaalbeheersing van het Nederlands+ aanv. eisen
RijksuniversiteitNeurolinguïstiekgeen aanvullende eisen
Tilburg UniversityOnline Culture+ aanv. eisen
Tilburg UniversityResearch Master Language and Communication research+ aanv. eisen
Radboud UniversiteitTaal- en Spraakpathologiegeen aanvullende eisen
Amsterdam VUTaaltheorie en taalbeschrijvinggeen aanvullende eisen
Amsterdam VUToegepaste taalwetenschap+ 18 EC pre-master
Radboud UniversiteitTaalwetenschappen/Linguisticsgeen aanvullende eisen
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

docent
klinisch linguist
klinisch linguïst
taalonderzoeker
bron: StudieData

Contact

Joeri Vinke

Studentambassadeur

Sjors van Ooij

Studieadviseur

Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite