Communicatie- en Informatiewetenschappen

Tilburg University

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

Bestudeer hoe mensen en organisaties met elkaar communiceren en informatie verwerken met behulp van kennis uit vakgebieden als communicatie-, cognitiewetenschap, marketing, psychologie en taalkunde.

open_in_newwebsite

locatieTilburg
diplomaBSc Communicatie- en Informatiewetenschappen
typeregulier, 180 EC
start1 september
taaldeels Nederlands
vooral Engels
opleidingsduur3 jaar voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code56826
numerus fixusnee
honoursnee
Communicatie- en Informatiewetenschappen is een studie waarin je je verdiept in de manier waarop mensen communiceren en informatie verwerken. Vragen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: hoe kan een organisatie social media inzetten om een goed marketingresultaat te bereiken? Hoe kun je de gebruikerservaring van interactieve media optimaliseren? Welke toon in een gezondheidsapp werkt het beste om iemands leefstijl te verbeteren? We bieden drie specialisaties aan: Bedrijfscommunicatie en Digitale Media, Communicatie en Cognitie en New Media Design. Je kunt hierbij met een breed
aanbod aan keuzevakken je eigen accenten leggen. Je kunt kiezen voor een brede bachelor of je specialiseren in één van onze drie richtingen. Let op!: Bij New Media Design volg je een volledig Engelstalig programma waarmee je al vanaf dat één van de opleiding start. Je schrijft je voor deze specialisatie apart in Studielink in.

Waarom aan de Tilburg University?

het vakkenpakket uniek is vanwege de sterke multidisciplinaire benadering: in de cursussen komen vakgebieden aan bod als communicatiewetenschap, psychologie, marketingcommunicatie, organisatiewetenschap,media design, esthetiek en taalkunde. Daarnaast is er ruim aandacht voor creativiteit, soft computing skills en big data. De opleiding wordt al een aantal jaren door studenten beoordeeld als de beste communicatieopleiding van Nederland (Nationale Studentenenquête 2018).

Open dagen en meeloopdagen

Trial Lectures Master's programs Tilburg
Do you want to experience what it's like to follow a program at Tilburg University? Then follow a trial lecture of the Master's program of your choice! You can follow a trial lecture from November 1st until December 15st 2018.
Meeloopdag Communicatie- en Informatiewetenschappen Tilburg
Tijdens een meeloopdag volg je samen met andere studiekiezers een aantal colleges op één dag, zodat je een idee krijgt van de thema's die binnen de opleiding aan bod komen. Je maakt actief kennis met onze studenten en docenten. Zo kun je bepalen of de opleiding voldoet aan je verwachtingen.
De Nederlandse Carrièredagen
Meet Tilburg University during the Dutch Career Days at the 23th and 24th of November in Utrecht!
4 vwo Experience day Tilburg
Zit je in 4 vwo? De Experience day biedt je de mogelijkheid om een van onze interessegebieden te verkennen. Onze studenten laten je door een interactief dagprogramma kennismaken met de campus en het door jou gekozen interessegebied met de bijbehorende opleidingen.
Trial Lectures Master's programs Tilburg
Do you want to experience what it's like to follow a Master program at Tilburg University? Then follow a trial lecture of the Master's program of your choice! You can follow a trial lecture from February 2019 until June 2019.
Bachelor Open dag Tilburg University Tilburg
Tilburg University biedt 27 bacheloropleidingen aan (waarvan 14 Engelstalig). Tijdens de Open dag kun je met studenten spreken van alle opleidingen en informatiesessies en proefcolleges bijwonen.
4 vwo Experience day Tilburg
Zit je in 4 vwo? De Experience day biedt je de mogelijkheid om een van onze interessegebieden te verkennen. Onze studenten laten je door een interactief dagprogramma kennismaken met de campus en het door jou gekozen interessegebied met de bijbehorende opleidingen.
Bachelor Open avond Tilburg
De Open avond is de laatste mogelijkheid om dit schooljaar nog kennis te maken met (maximaal drie) van onze bacheloropleidingen. Deze avond is vooral geschikt om te bezoeken wanneer het je niet gelukt is om een van onze Open dagen (27 oktober 2018 en 16 februari 2019) te bezoeken.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2

specialisaties

specialisatie Bedrijfscommunicatie en Digitale Media

Hoe kunnen organisaties optimaal communiceren met stakeholders zoals werknemers, klanten en andere organisaties? Welke rol speelt digitalisering in die processen?

In de track Bedrijfscommunicatie en Digitale Media (BDM) staan bedrijfscommunicatie en het gebruik van digitale media in communicatieprocessen centraal: hoe kunnen organisaties optimaal communiceren met stakeholders zoals werknemers, klanten en andere organisaties? Welke rol speelt de digitalisering in die processen? Hoe moeten bedrijven inspelen op de steeds nieuwe manieren waarop we met elkaar communiceren door nieuwe digitale media? En wat zijn de maatschappelijke implicaties hiervan? In de track BDM proberen we deze vragen te beantwoorden aan de hand van inzichten over organisaties, communicatie en digitale media. Kennis van theorieën en onderzoekmethoden die te maken hebben met bedrijfskunde, marketing, communicatie en digitale media zijn nodig om te begrijpen hoe bedrijven klanten kunnen overtuigen, en welke rol digitale media hierin kunnen spelen. In de track BDM leer je zelf de communicatieprocessen van zowel organisaties als mensen binnen en buiten die organisaties te onderzoeken, en bekijk je wat de invloed is van digitalisering op die processen.

specialisatie Cognitive Science & Artificial Intelligence

Binnen deze track staan cognitiewetenschap en technologische innovaties op het gebied van kunstmatige intelligentie centraal.

Je bestudeert de werking van het menselijk brein en hoe deze kennis is toe te passen in computers en robots die in staat zijn tot intelligent gedrag. Wat voor vormen van kunstmatige intelligentie kunnen we in de toekomst verwachten? Kunnen computers emoties betrouwbaar detecteren? Kunnen peuters taal leren van een robot? Hoe reageert ons brein op virtual en augmented reality? Om deze en andere vragen te beantwoorden leer je vaardigheden op het gebied van programmeren, data-analyse en data-visualisatie en doe je onder andere onderzoek in ons eigen augmented reality lab. Cognitive Science and Artificial Intelligence (CSAI) is een Engelstalige track binnen de bacheloropleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen.

specialisatie New Media Design

Onderzoek en leer hoe je gebruiksvriendelijke nieuwe media toepassingen ontwerpt en ontwikkelt, waarmee je zorgt voor positieve en resultaatgerichte productinteracties.

Het dagelijks leven van mensen wordt voortdurend gevormd door interactie met een verscheidenheid aan nieuwe media. Digitale media zijn een stabiele ondersteuning geworden voor werk, gezondheid, studie, reizen, amusement en andere dagelijkse activiteiten. Nieuwe media kunnen een positief effect hebben op het leven van mensen als ze op de juiste manier worden ontworpen.

In de internationale bachelortrack New Media Design onderzoek je het ontwerpproces achter nieuwe media toepassingen en leer je hoe academisch onderzoek gebruikt kan worden om de factoren te bestuderen die de impact van nieuwe media vergroten. Met jouw kennis vorm je een brug tussen ontwerpers, (software) ontwikkelaars en groepen eindgebruikers om impactvolle nieuwe media te bedenken en te ontwikkelen. Het zorgen voor een optimale gebruikerservaring en het bereiken van het beoogde resultaat (bijvoorbeeld gedragsverandering, educatie of entertainment) staan hierbij centraal.

specialisatie Communicatie en Cognitie

In de track Communicatie en Cognitie staat de communicerende mens centraal. Daarbij wordt gekeken naar alle vormen van communicatie: verbaal, non-verbaal, visueel en digitaal en zelfs met robots.

In de track Communicatie en Cognitie (CC) staat de communicerende mens centraal: hoe kan het dat we elkaar in een gesprek vrijwel altijd direct begrijpen, en verloopt dat gesprek anders wanneer we elkaar spreken dan wanneer we via tekst communiceren? Wat gebeurt er wanneer dat gesprek online plaatsvindt? Welke rol speelt de gesprekspartner – iemand die je kent, een vreemde, of misschien zelfs een robot? Maakt het uit of je informatie overbrengt via taal, beelden, en/of non-verbale signalen? In de track CC proberen we deze vragen te beantwoorden aan de hand van inzichten over cognitie, taal, en communicatie.

Kennis van theorieën en onderzoekmethoden die te maken hebben met taal, cognitie en communicatie zijn essentieel om de wereld te kunnen begrijpen: hoe mensen emoties interpreteren, keuzes maken of anderen overtuigen. Bovendien helpt het begrijpen van menselijke communicatieprocessen om zelf effectiever te communiceren.

CC-professionals kunnen niet alleen communicatie van anderen evalueren; zij zijn zelf ook excellente communicatoren. Met het beoogde doel voor ogen, houden zij feilloos rekening met zowel verbale als non-verbale aspecten van communicatie.

Onderwijs

taal van onderwijs40% nl
60% en
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijs10 %
onderwijsvormen
case studies, computer opdrachten, groepsdiscussie, groepsopdracht, hoorcollege, individuele opdracht, literatuurstudie, mondelinge presentatie, onderzoek, onderzoeksproject, poster presentatie, werkcollege, werkgroep, zelf-evaluatie, zelfstudie
studeren in het buitenland
Wanneer je ambitie verder reikt dan Nederland, bieden we je in het derde jaar van de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen diverse mogelijkheden aan. Binnen je minorruimte kun je cursussen volgen aan een buitenlandse universiteit, of je scriptieonderzoek in het buitenland doen.
bindend studieadvies
  • minimaal 42 EC in de eerste 12 maanden

Toelating en kosten

startmomenten

1 september 2018

aanmelding deadline : 1 mei 2018
wettelijk tarief : € 2060 (€1030 in het eerste jaar)
instellingstarief : € 5100
niet-EU/EER studenten : € 5100

1 september 2019

aanmelding deadline : 1 mei 2019
wettelijk tarief : € 2092 (€1046 in het eerste jaar)
instellingstarief : € 5200
niet-EU/EER studenten : € 5200

toelaatbare profielen
vwo C&Mdirect toelaatbaar
vwo E&Mdirect toelaatbaar
vwo N&Gdirect toelaatbaar
vwo N&Tdirect toelaatbaar
WO propedeusedirect toelaatbaar
hbo-pdirect toelaatbaar
toelatingseisen

matching
Meld je voor 1 mei 2014 aan in Studielink om deel te kunnen nemen aan het matchingstraject. Uitgebreide informatie over het matchingtraject bij Tilburg University vindt op onze website. www.tilburguniversity.edu/matching

inbegrepen in collegegeld
examination

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
253kamerhuur in Tilburgonder landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
172collegegeldop basis van € 2060 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1121totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

460 studenten volgen deze opleiding
67% daarvan is vrouw
118 eerstejaars gestart in 2017
64% daarvan is vrouw
13038 studenten aan de Tilburg University
48% daarvan is vrouw
bron: StudieData

studievereniging

FLoW

Studievereniging voor de opleidingen Communicatie- en Informatiewetenschappen.

Op kamers in Tilburg

29037studenten studerend
13851studenten woonachtig   
€ 253gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
17 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/8 Tilburg University
Communicatie- en Informatiewetenschappen
€ 253 gemiddelde kamerhuur
4.1/5 studenttevredenheid
118 eerstejaars
64% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
40% Nederlandstalig
60% Engelstalig
2/8 Tilburg University
Cognitive Science and Artificial Intelligence (specialization within Communication and Information Sciences)
gemiddelde kamerhuur
4.1/5 studenttevredenheid
80 eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Engelstalig
3/8 Tilburg University
New Media Design
€ 253 gemiddelde kamerhuur
4.1/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Engelstalig
4/8 Rijksuniversiteit
Communication and Information Studies
€ 303 gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
9 eerstejaars
88% vrouw
6 uur contacttijd/week
100% Engelstalig
5/8 Radboud Universiteit
International Business Communication
€ 315 gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
120 eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Engelstalig
6/8 Radboud Universiteit
Communicatie- en Informatiewetenschappen
€ 315 gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
117 eerstejaars
70% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
60% Nederlandstalig
40% Engelstalig
7/8 UU
Communicatie- en informatiewetenschappen
€ 336 gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
123 eerstejaars
?% vrouw
6-12 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
8/8 Amsterdam VU
Communicatie- en informatiewetenschappen
€ 424 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
68 eerstejaars
?% vrouw
6-12 uur contacttijd/week
50% Nederlandstalig
50% Engelstalig
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Kijk ook eens naar ..


Kom je er echt niet uit? Zoek hulp bij een studiekeuzeadviseur in jouw buurt.

opleidinggelijkenis met Communicatie- en Informatiewetenschappen
International Business Communication
Radboud Universiteit
bekijk

Feiten en / studie in cijfers

studentoordelen

bron: Nationale Studenten Enquete 2017
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel4.13.9
inhoud3.83.6
docenten3.63.6
studiefaciliteiten3.63.6
studielast3.43.5
studiebegeleiding3.53.5
De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2017 hebben meer dan 280.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Tilburg University is beoordeeld door 128 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 4.1 uit 5.
bron: Tilburg University
deze
opleiding
landelijk
student tevredenheid 4.1 3.9
aantal eerstejaars 168 100
ervaren contacttijd per week 12-18 12-18
doorstroom naar tweede jaar 55% 65%
diploma binnen 4 jaar 49% 56%
werk op niveau in 1,5 jaar

Studie in cijfers

In deze tabel staan resultaten van deze studie in cijfers uitgedrukt. Hiermee kan je vergelijken hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere onderwijsinstellingen.

De Bachelortrack New Media Design start per collegejaar 2019-2020 als zelfstandige internationale track binnen de bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen.

Na de studie

Unsplashed background img 2
Bij afronding van de opleiding krijg je de titulatuur BSc (Bachelor of Science). Dit is een internationaal erkend diploma. Je kunt na je bachelor beginnen aan je carrière, maar veel studenten halen eerst nog een masterdiploma voordat ze een baan gaan zoeken. Bij Tilburg University heb je de keuze uit de brede master Communicatie- en Informatiewetenschappen of uit een van de specialisaties.. Ook is er een tweejarige Research Master in Linguistics and Communication.

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Communicatie- en Informatiewetenschappen is een brede studie, waardoor afgestudeerden dus ook in een breed scala aan beroepen belanden: van PR-adviseur tot marketingmedewerker en van communicatietrainer tot online strateeg. Maar liefst 70% van de afgestudeerden vindt binnen zes maanden een passende baan op hbo- of wo-niveau.
huidige arbeidsmarkt
bron: arbeidsmonitor
€ 2059gemiddeld bruto maandloon
61%kans op een vaste baan
19%kans op een voltijd baan
29%kans op een baan op niveau
49%spreekt van "goede aansluiting arbeidsmarkt"
64%is tevreden over de studiekeuze

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
Amsterdam VUDesign Cultures+ aanv. eisen
Amsterdam VUComparative Arts & Media Studies+ aanv. eisen
Tilburg UniversityBedrijfscommunicatie en Digitale Mediageen aanvullende eisen
ErasmusBusiness Information Management+ basiskennis
Tilburg UniversityCognitive Science and Artificial Intelligencegeen aanvullende eisen
Radboud UniversiteitCommunicatie en Beïnvloedinggeen aanvullende eisen
Tilburg UniversityCommunicatie en Cognitiegeen aanvullende eisen
RijksuniversiteitCommunicatie en educatiegeen aanvullende eisen
Tilburg UniversityCommunicatie- en Informatiewetenschappengeen aanvullende eisen
Amsterdam VUJournalistiek+ basiskennis
+ motivatiebrief
Amsterdam VUMultimodal communicationgeen aanvullende eisen
Universiteit TwenteCommunication Studiesgeen aanvullende eisen
Tilburg UniversityBusiness and Governancegeen aanvullende eisen
RijksuniversiteitDigital Humanitiesgeen aanvullende eisen
Tilburg UniversityEthiek van Bedrijf en Organisatie+ 30 EC pre-master
Radboud UniversiteitEuropese Studies+ aanv. eisen
Tilburg UniversityFilosofie part-time+ 30 EC pre-master
Radboud UniversiteitGeneral Linguistics+ aanv. eisen
Tilburg UniversityGlobal Communicationgeen aanvullende eisen
UUHistory and Philosophy of Science researchgeen aanvullende eisen
Radboud UniversiteitInternational Business Communicationgeen aanvullende eisen
Tilburg UniversityKunst- en Cultuurwetenschappen+ aanv. eisen
Radboud UniversiteitLanguage and Communication Coaching+ aanv. eisen
Tilburg UniversityLeraar in VHO in Nederlands (Educatieve postmaster) educational+ 96 EC pre-master
Universiteit LeidenLeraar VHO in Nederlands educational+ 90 EC pre-master
UULeraar VHO Nederlands full-time,part-time educational+ 30 EC pre-master
UvALerarenopleiding Nederlands educational+ aanv. eisen
Linguistics and Communication Sciences researchgeen aanvullende eisen
Tilburg UniversityManagement of Cultural Diversity+ aanv. eisen
ErasmusMarketing Management+ basiskennis
Tilburg UniversityMaster Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Nederlandse Taal en Cultuur educational+ aanv. eisen
Radboud UniversiteitNederland-Duitsland Studies+ aanv. eisen
Tilburg UniversityNew Media Designgeen aanvullende eisen
Tilburg UniversityOrganization Studies+ aanv. eisen
Tilburg UniversityPhilosophy of Humanity and Culture+ 30 EC pre-master
Amsterdam VUWork and Organizational Psychology+ aanv. eisen
Tilburg UniversityResearch Master Language and Communication research+ aanv. eisen
Radboud UniversiteitTaalwetenschappen/Linguistics+ aanv. eisen
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

(social media) marketing manager
creative content designer
data journalist
pr-adviseur
social media entrepreneur
ux designer
webcare-adviseur
bron: StudieData

Contact

Christa Suos

Admissions Officer

Carole Donders

studieadviseur

Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite